top of page

LirianLeest - Het boek van toen

Het eerste dat opvalt aan Het boek van toen is de prachtige boekomslag, het gezegde the devil is in the details gaat hier wel op. De illustratie (Laureanne Schalij) vraagt erom langer dan normaal te bekijken. En, soms raakt een boek je al voordat je er goed en wel in begonnen bent.


Dat was voor mij het geval met Het boek van toen, geschreven door Laetitia Quillet. Net als Ella (10 jaar) overkwam, overleed ook onze vader toen zijn jongste dochter nog maar een kind was. Mijn oudere zus en broer en ik waren de kindertijd al ontstegen maar evengoed zochten ook wij naar een manier om goed terug te kunnen kijken naar onze jeugd en ondanks zijn ziekte en overlijden weer verder te kunnen met ons leven leven.


Van geheel andere orde dan, ik ben blij door het lezen van dit boek een ander woord te hebben gevonden voor mijn chaotische huishouden! Namelijk, een fascinerend huishouden (blz. 10). In ieder geval door de ogen van een kind gezien, en dat is iets waar ik altijd veel waarde aan hecht :)


Het lezen van Het boek van toen ging niet snel. Niet omdat het zo’n dikke pil is maar omdat het fijn is om een beeld of geluid te krijgen bij wat je leest. Zoals bijvoorbeeld bij het gedeelte over het pianoconcert in A mineur, van de Noorse componist Edvard Grieg.


Bij de rode draad in dit verhaal, het beroemde muziekstuk van Chopin, kwam ik uit op een verrassende link tussen het werk van Van Gogh en Chopin, prachtig maar ook weer zeer afleidend :) zie in de video hieronder:

Chopin - Nocturne Op 9 No 2 | Tekst loopt door onder de video


Ben je een Van Gogh of een Chopin Andrea Romano: "Vincent van Gogh schilderde De sterrennacht een jaar voordat hij stierf. Chopin componeerde zijn populaire Nocturne toen hij ongeveer twintig was. het maakt niet uit of je denkt dat het te laat voor je is of dat je nog veel tijd hebt, je moet beslissen of je een Chopin of een Van Gogh bent."


Muziek maakt blij Mooiste zin uit het boek voor mij was; ‘Je vader liet muziek binnenkomen, Ella. Als dit jou ook lukt dan zal muziek je altijd blij maken. Zelfs in de meest droevige momenten van je leven’ (blz. 37).


Wat ik er van vond? Ik deed lekker lang over dit boek omdat ik het gewoon niet te snel uit wilde hebben. Dat doen sommige boeken nu eenmaal met je en dat zegt genoeg :) En last but not least, Het boek van toen doe je tekort als je het wegzet als een jeugdboek. Lees het maar eens en kijk wat het is dat jou raakt.

Tip

Hier lees je meer over de totstandkoming van Het boek van toen, Laetitia Quillet - Uitgeverij: Astronaut Boeken


Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page